ric bart magazine voa-

BlueTrail in het VOA Magazine

Share!

Op 1 april 2011 richtte Ric Zandvliet BlueTrail op, met drie medewerkers op het kantoor in Delft. Nu, precies tien jaar later, is het detacheringsbureau gevestigd in Alphen. Maar liefst twintig BlueTrail medewerkers verzorgen matches tussen aan de ene kant vacatures, en aan de andere kant tijdelijke projectmedewerkers en freelancers. Bart Wille heeft inmiddels de operationele directietaken van Ric overgenomen. Samen brachten ze de groei vorig jaar in een stroomversnelling, dankzij professionalisering van de processen. “Nú kun je een voorsprong maken.”

BlueTrail is van origine gespecialiseerd in ICT-functies, met name op projectbasis. De meeste klanten bevinden zich in het landelijke of lokale overheidswezen en ook andere branches worden
bediend. Onder andere de gemeentes Amsterdam en Rotterdam, maar ook diverse ministeries, de Nationale Politie en de Gemeente Alphen aan den Rijn behoren tot het bestand van opdrachtgevers. Het kandidatennetwerk van de volledig gecertificeerde (ISO9001:2015, NEN4400-1 en Bovib) intermediair is in de afgelopen jaren gegroeid naar 13.029 zzp’ers en medewerkers van derden. Tot anderhalf jaar geleden had Ric de lead. Ric: “Ik wilde nieuwe stappen zetten en daarom een nieuw, jong directielid verwelkomen. Bart past perfect in het plaatje. Hij bekleedde strategische managementfuncties bij een grote organisatie en kijkt vanuit die ervaring met een frisse blik naar BlueTrail.” Bart: “BlueTrail is een gezond bedrijf en heeft een stabiele basis waar voldoende ruimte is voor flexibiliteit. Alles is nog mogelijk en Ric heeft die ambitie ook.”

Volgende versnelling
In oktober 2019 werd Bart officieel onderdeel van het bedrijf en maakte hij de eerste stappen om de organisatie en de markt te verkennen. Hij maakte een strategisch businessplan dat als doel heeft die volgende stap – waar Ric het eerder over had – te kunnen zetten. “Zodat BlueTrail niet een paar procent, maar met tientallen procenten per jaar groeit”, zegt Ric. Het plan zou over een
periode van vijf jaar worden uitgevoerd. Corona liet Bart en Ric de planning herzien. Ric: “Niemand wist wat er precies ging gebeuren en angst voor een crisis was er al snel. Gelukkig liepen onze
projecten door, vooral omdat de overheid stuurde op het behoud van medewerkers. Natuurlijk vroegen ook wij ons af: moeten we ons gedeisd houden of gaan we er met volle kracht tegenaan?” Bart en Ric kozen voor de laatste optie en zetten het professionaliseren van de processen in de volgende versnelling.

Geautomatiseerd matchen
De kern van het plan zit ‘m in het maken van een efficiency- en professionaliseringsslag met een duidelijke focus. “Een combinatie van Artificial Intelligence en Recruitment Marketing Automation blijkt een zeer gewenste stap ter ondersteuning van onze processen”, zegt Bart. “Als gevolg stijgt zowel de kwaliteit als kwantiteit. De uitdaging zit hem vooral in het weten welke (schaarse) professionals wanneer beschikbaar zijn of komen. We zijn nu in staat een digitale relatie op te bouwen door interessante content te delen, gericht op de professionals. Daarnaast meten we het online gedrag. Welke content wordt bekeken en welke interesse is er voor de verschillende opdrachtgevers en vacatures? Dit vertalen we naar een score. Hierdoor zijn we in staat om de latente behoefte te kennen en de professionals al te benaderen voordat ze überhaupt de markt op komen. Wij zijn de markt nu vaak voor en daardoor bieden we de beste match.”

Mensenhanden onmisbaar
Het ‘wervingssysteem’ is gekoppeld aan het systeem dat de lijsten voor opdrachtgevers samenstelt. Zo wordt vraag en aanbod bijna automatisch aan elkaar gekoppeld. Mensenwerk blijft nodig, benadrukt Ric. “Dat menselijke aspect vinden we juist heel belangrijk. Ons systeem kan toetsen op harde variabelen, maar kan niet aanvoelen of iemands persoonlijkheid ook bij een organisatie past. Om die selectie beter aan te pakken, hebben we nu handen vrijgemaakt. De computer maakt de voorselectie; onze mensen voegen vervolgens de échte waarde toe.”

Meer werkplezier
Bart: “Ook onze productiviteit is met de helft toegenomen. We merken dat onze medewerkers blijer zijn, de creativiteit een boost heeft gekregen en de interne samenwerkingen verbeterd zijn. Voorheen deden onze collega’s werving en selectie, en probeerden ze naderhand nog wat aftersales te doen. Nu zijn ze gespecialiseerd in de verdieping. Dat maakt het werk leuker en beter te behappen. Er is daadwerkelijk focus.”

Toekomst
“Met een stevige uitbreiding in onze bedrijfsactiviteiten en door het aanboren van nieuwe markten, zetten we de volgende stap”, zegt Bart. “We hebben onder andere een bidmanagementafdeling
opgezet, zodat we een exclusief aanbod kunnen leveren. Onze dedicated Fieldmanager zorgt voor actieve begeleiding en coaching van onze professionals.” En die tientallen percentages waarmee
de omzet zou moeten groeien? “Die zijn ruimschoots behaald”, zegt Ric. “In 2019 hadden we dagelijks 140 professionals aan het werk. In 2021 zien we dit aantal groeien naar 250, met een omzet van 25 miljoen euro. Het was een spannende stap; bijna iedereen ging op de rem vorig jaar. Maar als je ontwikkelt in een tijd waarin anderen stilstaan en als je samenwerkingen intensiveert, kom je uiteindelijk beter uit de wedstrijd.” Bart vult aan: “Dat we binnen een jaar zoveel hebben kunnen bewerkstelligen terwijl we voor ons gevoel pas aan het begin staan, is een motivatie om op deze voet verder te gaan.”

 

Bron: VOA Magazine

Follow our trail