Functieomschrijving
Ter tijdelijke vervanging van een collega zijn wij op zoek naar een ervaren Adviseur bestuurlijke zaken voor de portefeuille Energie en Klimaat. Je zult werken binnen het team Adviseurs Bestuurlijke Zaken, afdeling Ruimte. Binnen het organisatieonderdeel Ruimte zijn we verantwoordelijk voor een breed scala aan onderwerpen die in de portefeuilles van in ieder geval 5 wethouders vallen. Een zeer beleidsrijk organisatieonderdeel dus, met de nodige bestuurlijke dynamiek. Samen met 10 collega adviseurs en ondersteuners bestuurlijke besluitvorming, breng je lijn in de directe advisering en besluitvorming in je portefeuille Energie en Klimaat.
De kern van je werkzaamheden is het adviseren van collega’s uit de organisatie over het bestuurlijke besluitvormingsproces en meedenken over bestuurlijke zaken. Daarnaast zorg je voor een goed verloop van de procedure en zorg voor de juiste (kwaliteit) van stukken. In deze opdracht vorm je de schakel tussen de ambtelijke organisatie en het bestuur. Concreet zijn je belangrijkste taken:
- Voorbereiding van bestuurlijke overleggen: Je zorgt voor de voorbereiding van een aantal bestuurlijke overleggen en staven, zoals de Energiearmoede en combistaf Energie & Financien. Dit betekent wekelijks overleggen waarbij je als adviseur aansluit en deelneemt. De voorbereiding vindt plaats in een apart overleg met de voorzitter van de staf. In overleg met de voorzitter draag je zorg voor de agenda, kwaliteit van de stukken en terugkoppeling over de bespreking. Jouw rol daarin is adviserend en faciliterend. Je bent vraagbaak voor opstellers van bestuursvoorstellen en raadsbrieven. Je bewaakt de (basis) kwaliteit en tijdigheid van bestuursvoorstellen. We verwachten van jou dat je kunt adviseren over het juiste proces, of het gebruik van de juiste formats. Ook denk je mee over de inhoudelijke opbouw van een voorstel, zodanig dat het advies bijdraagt aan een integraal, weloverwogen, kwalitatief goed besluit. Door dossiers met elkaar te verbinden, bevorder je de integraliteit binnen de organisatie.
- Overzicht op lopende zaken: Je houdt overzicht op lopende zaken en acties en coördineert samen met je collega adviseur en de Opgavemanagers de stukken die betrekking hebben op de gemeentelijke financiële cyclus.
- Organiseren van beantwoording: Je organiseert de beantwoording van schriftelijke en mondelinge vragen van de gemeenteraad.
- Overzicht en termijnbewaking: Je zorgt voor overzicht en termijnbewaking van toezeggingen / moties en de beantwoording van brieven aan de gemeenteraad binnen het beleidsveld.
Wat wordt er van jou gevraagd?
Eisen bij de opdracht:
- Je beschikt minimaal over een hbo-diploma.
- Je hebt bestuurlijke ervaring in een vergelijkbare functie.
- Je hebt werkervaring in een vergelijkbare rol bij een 1000.000+ gemeente.
- Je hebt werkervaring binnen een G4-gemeente.
- Je hebt politieke sensitiviteit en bent besluitvaardigheid in jouw rol.