Functieomschrijving
De rol van senior aspectmanager businessimplementatie is een belangrijke rol binnen het kernteam van de Informatietransitie. Dit team bevat – naast de programmamanager en de -secretaris – de senior projectmanagers die inhoudelijk de Informatietransitie vorm en inhoud geven. Het Kernteam bestaat uit 8 senior managers, allen ‘meewerkend voorman/vrouw’ op hun deel binnen het programma.
De Aspectmanager businessimplementatie is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een generieke businessimplementatie-proces en -aanpak die qua fasering en aanpak voor alle implementatietrajecten gelijk is. Met de specifieke invulling van de veranderinstrumenten in deze aanpak wordt de betreffende opgave of businessdomein zo veel mogelijk gefaciliteerd in het doorgaan van de Informatietransitie. In het aspect Businessimplementatie komen alle aspecten rond een aandachtsgebied in onderlinge samenhang samen. Daarmee is de senior projectmanager een spin in het web van de Informatietransitie, die stuurt, afstemt, plant en beoordeelt.
Taakelementen
De rol van senior projectmanager businessimplementatie en verandermanagement kent de volgende taakelementen:
- Het ontwikkelen van de aanpak van de businessimplementatie. In dit aspect komen alle andere (eerder ontwikkelde aspecten) van de Informatietransitie samen (kaders en richtlijnen, moderniseren en saneren, processen en organisatie, verandermanagement) (zorgen voor betrokkenheid vanuit de lijn bij planvorming);
- Het managen van de businessimplementatie in de opgaven en organisatieonderdelen van PZH (in 3 jaar tijd moet de volledige implementatie binnen PZH gereed zijn, in nauwe samenspraak met de verantwoordelijke directeuren en in afstemming met de andere veranderingen);
- Het ontwikkelen en afstemmen van de project- en jaarplannen van de businessimplementatie en verandermanagement (met name het aspect digitale geletterdheid) zowel binnen de Informatietransitie als daarbuiten;
- Gezamenlijk bewaken van het programmaportfolio – verzameling van samenhangende projecten en programma's die gebruik maken van dezelfde resources;
- Het verwerven (inkopen, aanbesteden, DAS-uitvragen, etc.) van mensen en middelen binnen de portefeuille businessimplementatie en verandermanagement (denk aan training, e-learnings, serious games);
- Management van de Informatietransitie als geheel, als lid van het kernteam en daarmee de ontwikkeling van de overige aspecten binnen het programma richten en beïnvloeden. Het sturen en beïnvloeden van de strategische koers van het programma in relatie tot de (overige programma’s en veranderingen binnen de) PZH-organisatie, terwijl de overall regie op alle veranderingen binnen PZH nog ontbreekt en belegd moet worden;
- Het onderhouden van contacten (afstemmen en sturen) op directieniveau (zowel DT, als domeindirecteuren) inzake de businessimplementatie;
- Het afstemmen en coördineren van de veranderbewegingen binnen Informatietransitie met andere veranderbewegingen binnen de PZH-organisatie, waardoor alle veranderingen beter in balans zijn en de draaglast ervan beter is afgestemd op de draagkracht van organisatie en medewerkers. Andere veranderingen binnen de PZH-organisatie zijn (onder meer): organisatieontwikkeling, digitale transitie, Strategische Personeelsplanning (SPP), financiële processen en systemen;
- Het (mede) qua opzet en inhoud ontwikkelen van het aspect verandermanagement, met name op het gebied van:
- Houding en gedrag van medewerkers en management
- Digitale geletterdheid (digitaal rijbewijs), zowel het curriculum als de ontwikkeling of inkoop van leermiddelen;
- Realisatie en inzet van het Leer-ManagementSysteem (LMS);
- Aansturing van de ontwikkeling en uitvoering van het communicatieplan van de Informatietransitie in samenhang. Afstemmen met communicatie. Aansturing van de communicatieadviseur. Inzet organiseren van de communicatieadviseur. Realisatie van het communicatieplan en andere deliverables;
- Het – in afstemming met de ‘vaste’ PZH-vertegenwoordigers (in IPOverband en andere samenwerkingsgremia en -organisaties) - uitdragen en afstemmen van de Informatietransitie in het algemeen en van businessimplementatie en verandermanagement in het bijzonder;
- Organiseren van besluitvorming op veranderaanpak en implementatie;
- Verbinden met strategische doelstellingen.
Wat wordt er van jou gevraagd?
Eisen bij de opdracht:
- Je hebt minimaal een behaald HBO diploma in Organisatiekunde, Bedrijfskunde, dan wel Informatiekunde.
- Je hebt minimaal 8 jaar werkervaring in het opzetten en uitvoeren van projecten in een overheidsorganisatie (of daaraan gerelateerd).
- Je hebt minimaal 8 jaar werkervaring als consultant of manager in een qua omvang en complexiteit met PZH vergelijkbare politiek gestuurde omgeving.
- Je hebt minimaal 10 jaar werkervaring in het opzetten, organiseren en leiden van projecten met een sterke IT component, waarin bij voorkeur elementen van ketenintegratie en/of businessimplementatie een belangrijk aspect vormen.
- Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring met Verander- en Transitiemanagement, opgedaan in de laatste vijf jaar.
- Je hebt werkervaring met minimaal twee (2) van de genoemde gebruikelijke projectmanagement-concepten en - methoden, zoals Prince2, agile/scrum, projectbeheersing (bijv. TOGIK), risicobeheersing.
- Je hebt meer dan 8 jaar ervaring in het opzetten en uitvoeren van projecten in een overheidsorganisatie (of daaraan gerelateerd).
- Je hebt meer dan 8 jaar werkervaring in een qua omvang en complexiteit met PZH vergelijkbare politiek gestuurde omgeving.
- Je hebt meer dan 10 jaar ervaring in het opzetten, organiseren en leiden van projecten met een sterke IT component, bij voorkeur met elementen van ketenintegratie en/of businessimplementatie.
- Je hebt meer dan 2 jaar werkervaring met verander- en transitiemanagement in de laatste 5 jaar.
- Je hebt werkervaring met meer dan 2 van de genoemde gebruikelijke projectmanagementconcepten en - methoden, zoals Prince2, agile/scrum, projectbeheersing (bijv. GOTIK), risicobeheersing.
- Je opdrachtgever ontvangt bij een sollicitatie graag jouw visie op de opdracht en geschiktheid.
- Toepassen verschillende leiderschapsstijlen (dienend, dragend, situationeel)
- Aantoonbare heldere en transparante communicatie (op schrift en mondeling)
- Netwerken
- Overtuigingskracht
- Organisatie- en bestuurssensitiviteit
- Omgevingsbewustzijn
- Aansturen multi projecten
- Ontwikkelen medewerkers/ motiveren
- Reflecteren
- Creativiteit
- Analytisch
- Resultaatgericht
- Besluitvaardig
- Plannen en organiseren