Consulent Schuldhulpverlening

Overijssel 30 u p/w 6 maanden HBO
Swoosh-headers

Functieomschrijving

Binnen het onderdeel Samenleving zijn wij op zoek naar een enthousiaste consulent voor het Meldpunt Geldzorgen. De consulent bij het Meldpunt Geldzorgen zoekt samen met de inwoner naar een oplossing bij financiële zorgen. Kan jij op een empathische wijze met inwoners omgaan en ze mogelijkheden bieden? Ben jij klantgericht, kan je zelfstandig werken, ben je zorgvuldig en heb je een pro-actieve werkhouding? Zo ja, dan maken we graag kennis met je.

Wat ga je doen?

Als consulent Schuldhulpverlening van het Meldpunt Geldzorgen focus je je op preventie en vroegsignalering. Aan de hand van signalen van betalingsachterstanden kom jij in contact met inwoners met (beginnende) schulden. Je benadert inwoners telefonisch en/of gaat met een collega op huisbezoek. Elke week draai je het spreekuur in het gezondheidscentrum in onze kernen. Waar nodig leg jij contact met de schuldeiser om tot een betalingsregeling te komen. Als inwoners problematische schulden hebben begeleid je ze naar de Stadsbank Oost Nederland (SON) of de ROZ-groep. Met deze partijen werk je intensief samen.

  • Je bent het eerste aanspreekpunt voor inwoners op het gebied van financiële vragen;
  • Je voert hulp- en adviesgesprekken met inwoners en zzp’ers en analyseert de hulpvraag (oorzaak en psychosociale problematiek);
  • Je stelt een plan van aanpak op;
  • Je biedt budgetbegeleiding en adviseert inwoners over inkomensvoorzieningen;
  • Je bent het aanspreekpunt voor slachtoffers van de kinderopvangtoeslagaffaire (KOT); vanuit het Meldpunt Geldzorgen wordt de brede ondersteuning geboden voor gedupeerden KOT affaire en hun kinderen.
  • Je brengt advies aan de rechtbank uit over ingestelde schuldenbewinden;
  • Je neemt proactief contact op met huishoudens waarvan signalen over betalingsachterstanden binnenkomen (vroegsignalering);
  • Indien nodig verwijs je door naar interne collega’s, ketenpartners en/of zorginstanties en houd je de regie op dit traject;
  • Je neemt deel aan multidisciplinaire overleggen, levert een bijdrage aan de werkgroep Integraal Werken;
  • Je onderhoudt de contacten met onze samenwerkingspartners.

Wat wordt er van jou gevraagd?

Eisen bij de opdracht:

  • Je hebt een relevante afgeronde opleiding op HBO niveau in een van de sociale studies.
  • Je hebt kennis van de wet- en regelgeving t.a.v. schuldhulpverlening en kennis van het Sociale Domein.
  • Je hebt minimaal 2 jaar ervaring als consulent schuldhulpverlening (consulent meldpunt geldzorgen) in de afgelopen 5 jaar.
Wensen bij de opdracht:

  • Je hebt minimaal 2 jaar ervaring als consulent schuldhulpverlening (consulent meldpunt geldzorgen) in de afgelopen 5 jaar.
  • Je bent beschikbaar per 6 januari 2025.
Competenties:

  • Je beschikt over coachende en communicatieve vaardigheden waardoor je in staat bent inwoners te begeleiden.
  • Je hebt een goede balans tussen ziel en zakelijkheid.
  • Je bent in staat om ook moeilijke en complexe situaties vanuit een breed perspectief te benaderen en diverse oplossingsrichtingen aan te geven.
  • je bent in staat om goed samen te werken met andere disciplines, zoals in- en externe deskundigen en gespecialiseerde instanties binnen het netwerk.
  • Je bent zelfstandig, resultaatgericht, doortastend, een teamspeler, communicatief vaardig, analytisch sterk en hebt een proactieve werkhouding.
  • Je bent in staat om problemen te signaleren en op te lossen.
  • Je stelt prioriteiten en ontplooit initiatieven.

Begint jouw trail hier?
Reageer direct
In het kort


Referentienummer 2024-08169
Locatie Twenterand
Startdatum 6 januari 2025
Einddatum 4 juli 2025
Optie op verlenging Ja
Uren per week 30 u p/w

Sluitingsdatum 5 december 2024 16:00

Kan ik je op weg helpen?

Lionella Ubalijoro

l.ubalijoro@bluetrail.nl
+31 (0)6 256 41 248
Whatsapp mij

Begint jouw trail hier?

Stuur ons je CV met een korte opdrachtgerichte motivatie.

Swoosh-CTA

Discover your BlueTrail

Onze weg naar jouw nieuwe carrière

Bluetrail-nieuws-2

Snelle respons en opvolging

Nadat jij op een opdracht hebt gereageerd, nemen wij binnen 24 uur contact met jou op en behandelen we jouw reactie.

Bluetrail-nieuws-1

Persoonlijk contact

We gaan met jou in gesprek. Wij kijken niet alleen naar je kennis en werkervaring, maar vooral naar jou als persoon. Dit is voor zowel de professional als de opdrachtgever belangrijk, wij willen de juiste match maken! Als we eenmaal de juiste match hebben gevonden, dan begint jouw BlueTrail en stellen we je voor aan de opdrachtgever!

Bluetrail-nieuws-3

Match en uitwerking

Bij een succesvolle match worden de contracten opgesteld. Door middel van innovaties en digitalisering proberen wij dit proces zo kort mogelijk te maken. Zo kun jij doen waar je goed in bent, terwijl wij zorgen voor alle administratie!

Bluetrail-nieuws-4

Heldere communicatie en ontzorging

Ook tijdens jouw opdracht staan wij altijd voor je klaar. Onze fieldmanagers zorgen er persoonlijk voor dan alles succesvol verloopt!

Swoosh-footer (1)

Follow our trail