Geo Specialist PDOK

Gelderland 24-32 u p/w 12 maanden HBO;Universitair
Swoosh-headers

Functieomschrijving

Het Kadaster zoekt een Geo specialist voor Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK). PDOK is verantwoordelijk voor het adviseren over beheer en ontsluiten van Geo datasets met diverse koppelvlakken voor interne en externe klanten. Middels een intake wordt met de klant besproken wat de wensen zijn, waarna jij adviseert wat de beste oplossing is en zorgdraagt voor een soepel proces van intake, offerte tot realisatie. Jij bent vanuit het team het aanspreekpunt voor de bronhouder van data.

Je ben iemand die goed bekend is in wereld van geodata en het verstrekken van datasets met services (OGC en W3C standaarden), kennis en ervaring heeft binnen het werkveld Informatie Management en/of Informatie Techologie en die beschikt over uitstekende kennis op het gebied van datasets en datakoppelvlakken. 

Iemand die in staat is een vertaalslag van doelen naar resultaten te maken en weet hoe het gewenste resultaat op efficiënte wijze te realiseren. Je bent gericht op het leveren van optimale kwaliteit, neemt graag initiatieven, anticipeert op kansen en beschikt over een uitstekend lerend vermogen.

Je werkt binnen de kaders die PDOK stelt voor het aanleveren van data zodat deze via het bestaande data verwerkingsproces kunnen worden verwerkt. Je kunt makkelijk de vertaalslag maken van de gebruikerswensen van bronhouders naar ingerichte PDOK services waar de klant tevreden over is.

PDOK werkt ondertussen aan het ontwikkelen van een selfservice portaal, waardoor de bronhouder zelfstandig data kan aanbieden, valideren en aanbieden voor in productiename. De werkzaamheden van de Geo specialist zullen daardoor afnemen en voor een deel van de klanten verdwijnen. Deze effecten van dit selfservice portaal worden eind 2025 verwacht. 

Opdrachtomschrijving
Je wordt namens PDOK zelfstandig contactpersoon voor een door PDOK geselecteerde groep van bronhouders. Voor die groep ben jij het aanspreekpunt als het gaat om de data die zij aanleveren aan PDOK. Je bent de schakel tussen de bronhouders, business en IT. Op basis van het bestaande contract met deze bronhouders bewaakt je de voortgang van het jaarcontract of de individuele opdrachten die noodzakelijk zijn om data van de bronhouder toe te voegen aan het platform, of data te vernieuwen.

Op basis van jouw expertise en advies vertaal je de behoefte van de bronhouder naar een offerte, en draagt je zorg voor de uitvoering van de afgesproken werkzaamheden binnen de afgesproken kaders. Je verstrekt informatie aan Productmanager en directe collega’s over eisen en wensen die je van de bronhouders hoort over het PDOK platform. PDOK is daardoor in staat om deze wensen mee te nemen in de doorontwikkeling van het platform.
Bij kansen en problemen voor wat betreft het aanlever- en contracteringsproces werk je oplossingsgericht door jouw inzicht in de benodigde functionaliteit van diensten en applicaties.

In afstemming met de bronhouder lever je use-cases en user-story’s op aan het PDOK team, waarmee de contractvorming, validatie en in productiename van de data van de bronhouders waar jij verantwoordelijk voor bent wordt gerealiseerd.
Je rapporteert twee wekelijks over de planning van werk die door jouw groep bronhouders wordt aangeleverd aan het PDOK team, zodat de productieplanning van PDOK hierop kan worden afgestemd. Verder rapporteer je een maal per kwartaal over de voor jouw groep bronhouders gerealiseerde productie.

Het beheer van reguliere updates van data is geen onderdeel van je opdracht. Beheer wordt door de functioneel beheerders van PDOK uitgevoerd. Je draagt daarom na in-productiename de dataset over. Daaraan voorafgaand is de in-productiename door de functioneel beheerders geaccepteerd.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Word, Excel, Outlook
  • JIRA
  • Geodata (ETL processen, dataformats, OGC specificaties zoals WMS, WMS, OGC-API’s)
  • Metadata (ISO specficaties, INSPIRE etc.)
De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn

  • Zelfstandig uitvoeren van opdracht management per bronhouder. Dit vindt plaats basis van een door de Geo Specialist opgestelde en met de bronhouder en PDOK afgestemde planning  
  • Op basis van de kaders die PDOK stelt voor aanlevering van data door bronhouders ben je in staat om dit werk zonder aansturing van het Kadaster uit te voeren.
  • Aansturen van de activiteiten binnen de jaaropdracht of de individuele opdrachten van de bronhouder aan PDOK
  • Documenteren van de afspraken en zorgen voor een goed overzicht over de status van de werkzaamheden gedurende de opdracht.
  • Je beschikt over specifieke geo-it advies kennis, zodat je zelfstandig kan functioneren als de linking pin tussen de bronhouder en het PDOK team. Dit betreft kennis van de bronhouders die PDOK bediend, de OGC en W3C standaarden en de wijze waarop PDOK deze implementeert voor haar klanten.
  • Voor deze uitvraag is specifieke kennis van de BRO data noodzakelijk, omdat dit een van de bronhouders is waarvoor je opdracht management gaat uitvoeren.
De op te leveren resultaten zijn

  • Elke twee weken aan de product owner opleveren van de door PDOK te verwerken datasets
  • Elk kwartaal rapporteren over de resultaten per bronhouder
  • Bijhouden van administratie over de voortgang van de jaaropdracht of individuele opdrachten, waaruit jouw inzet voor een geslaagde productiegang van de datasets van de bronhouder blijkt.
  • Tevreden bronhouders door jouw regelmatige contact en professionele ondersteuning om de data met zo min mogelijk rework aan te bieden aan PDOK.
  • Door functioneel beheer geaccepteerde oplevering van datasets aan beheer, waarna begeleiding van de bronhouders door jou overbodig is geworden, vanwege ingeregelde gestandaardiseerde processen.
  • Door jou begeleide klanten van PDOK zijn naar het PDOK selfservice portaal overgestapt, zodat het intermediair werk wat je hebt verricht niet meer nodig is.
  • Aan het eind van de opdracht zijn de datasets van de bronhouders, waarvoor de Geo Specialist door PDOK is gevraagd contactpersoon te zijn, opgeleverd in de productieomgeving van PDOK en is het beheer overgedragen, waardoor de inzet van de Geo Specialist beëindigd kan worden. Er vind overdracht plaats van specifieke dataset kennis aan PDOK die nodig is voor de beheer fase.  

Wat wordt er van jou gevraagd?

Eisen voor de opdracht:

  • Je hebt minimaal afgeronde HBO opleiding.
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met data- en/of informatiemanagement.
  • Je hebt minimaal 3 jaar kennis en ervaring op het gebied data, metadata en datasets in het geodata domein.
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met OGC/W3C standaarden zoals WMS/WFS/Atomfeed.
  • Je hebt ervaring met de wijze waarop bronhouders van PDOK hun datamanagement processen hebben ingericht.
  • Je hebt minimaal 2 jaar gewerkt aan opdrachten rondom ETL-processen met geodata.
  • Je hebt minimaal 1 jaar ervaring met de data van de Basisregistratie Ondergrond (BRO).
  • Je hebt ervaring met Qgis.
  • Je hebt minimaal 2 jaar ervaring met succesvol werken met Agile teams en omgevingen, met een politiek/bestuurlijk karakter.
  • Je hebt ervaring met een organisatie die wettelijke taken uitvoert en werkt in een breed stakeholderveld.
  • Je hebt kennis van het overheidstelsel van landelijke voorzieningen.
  • Je hebt minimaal Nederlands taalniveau B2.
Wensen bij de opdracht:

  • Je hebt ervaring in een advies rol in het verwerken en omzetten van geodata ten behoeve van het publiceren van die data.
  • Je hebt bredere ervaring met geo-informatie.
Gewenste competenties:

  • Resultaatgericht;
  • Helicopterview;
  • Adviesvaardig
  • Je bent onafhankelijk waardoor je zelfstandig functioneert en adequaat inspeelt op veranderende omstandigheden;
  • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld;
  • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen maar is daarbij omgevingssensitief en sterk in de samenwerking;
  • Communicatief sterk zowel schriftelijk als mondeling;
  • Je hebt een analytisch denkvermogen en bent oplossingsgerichtheid;
  • Je bent proactief en ondernemend;
  • Klantgericht;
  • Analytisch vermogen.

Begint jouw trail hier?
Reageer direct
In het kort


Referentienummer 2024-07857
Locatie Apeldoorn
Startdatum 1 januari 2025
Einddatum 31 december 2025
Optie op verlenging Ja
Uren per week 24-32 u p/w
Intakegesprek 2 december 2024
Sluitingsdatum 22 november 2024 16:00

Kan ik je op weg helpen?

Albert de Feij

a.defeij@bluetrail.nl
+31 (0)6 184 204 34
Whatsapp mij

Begint jouw trail hier?

Stuur ons je CV met een korte opdrachtgerichte motivatie.

Swoosh-CTA

Discover your BlueTrail

Onze weg naar jouw nieuwe carrière

Bluetrail-nieuws-2

Snelle respons en opvolging

Nadat jij op een opdracht hebt gereageerd, nemen wij binnen 24 uur contact met jou op en behandelen we jouw reactie.

Bluetrail-nieuws-1

Persoonlijk contact

We gaan met jou in gesprek. Wij kijken niet alleen naar je kennis en werkervaring, maar vooral naar jou als persoon. Dit is voor zowel de professional als de opdrachtgever belangrijk, wij willen de juiste match maken! Als we eenmaal de juiste match hebben gevonden, dan begint jouw BlueTrail en stellen we je voor aan de opdrachtgever!

Bluetrail-nieuws-3

Match en uitwerking

Bij een succesvolle match worden de contracten opgesteld. Door middel van innovaties en digitalisering proberen wij dit proces zo kort mogelijk te maken. Zo kun jij doen waar je goed in bent, terwijl wij zorgen voor alle administratie!

Bluetrail-nieuws-4

Heldere communicatie en ontzorging

Ook tijdens jouw opdracht staan wij altijd voor je klaar. Onze fieldmanagers zorgen er persoonlijk voor dan alles succesvol verloopt!

Swoosh-footer (1)

Follow our trail