Incidentmanager Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS)

Gelderland 36 u p/w HBO
Swoosh-headers

Functieomschrijving

De werkzaamheden worden verricht binnen de Afdeling Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) van de Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO). Binnen het Defensie Ondersteuningscommando is, naast de Divisies Defensie Gezondheidszorgorganisatie, Personeel en Organisatie Defensie en de Nederlandse Defensie Academie, de Divisie Facilitair, Logistiek en Beveiliging. Eén van de onderdelen van deze divisie is de Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO). Het Implementatieteam DBBS is gepositioneerd onder de DBBO.
De DBBO heeft tot doel dag en nacht te zorgen voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. De DBBO doet dit door een combinatie van gewapende interventie, patrouillegang en toegangscontrole. De DBBO doet dit doeltreffend met vakkundige, gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers op een betrouwbare, professionele en doelmatige wijze.

De projectorganisatie DBBS heeft tot doel een tijdige vervanging van de huidige bewakings- en beveiligingssystemen (elektronische maatregelen) te realiseren. De behoeftestelling kent een groot financieel volume, is complex, is wezenlijk voor de bescherming van de vitale belangen van Defensie en staat politiek-bestuurlijk in de belangstelling. Het project bevindt zich door opeenvolgende vertragingen in de realisatie door de externe leverancier in een zeer complexe situatie.

Incidentbeheer heeft tot doel:
Het analyseren van (vermeende) verstoringen in de dienstverlening van de Beveiligingssystemen en deze te laten verhelpen. Het analyseren van bedrijfsprocessen en informatiestromen. Het formuleren van de informatiebehoefte, het adviseren over en realiseren van het gebruik- en functionaliteiten beheer van de beveiligingssystemen voor de gehele defensieorganisatie, en het namens de opdrachtgever afnemen van de opgedragen functionaliteit.
Functionaris is belast met het oplossen en coördineren van de afhandeling van incidenten door de verschillende betrokken leveranciers.

Werkzaamheden
1.Inventariseert, onderzoekt, (mede) ontwikkelt en implementeert het incidentmanagementproces van de leverancier(s) in het kader van de dienstverlening DBBS, door:

  • Opvragen en beoordelen van het incidentmanagementproces en overige relevante ITIL processen van de leverancier(s);
  • het toetsen van bestaande processen en procesvoorstellen met betrekking tot de (operationele) uitvoerbaarheid binnen de DBBO;
  • het mede opstellen, analyseren en door vertalen van wijzigingen in het incidentmanagementproces.
2.Analyseert en verhelpt storingen in de toegepaste beveiligingssystem DBBS door:
  • Het juist en volledig (laten) registreren van storingsmeldingen en de symptomen ervan;
  • het analyseren van de storingsmelding en het daarbij vaststellen of het een storing betreft in de bouwkundige of elektronische voorzieningen dan wel in de ICT-infrastructuur of de software van het beveiligingssysteem;
  • het nagaan of de betreffende storing vaker is voorgekomen (storingsdatabase);
  • Pagina 2 van 2
  • het laten opheffen van de geconstateerde storing dan wel het informeren van betrokken partijen over de betreffende storingsmelding en de daarbij geconstateerde symptomen;
  • het registreren van toegepaste storingsoplossingen in de storingsdatabase;
  • het mede adviseren van de Centrale Meldkamer over de mogelijk te nemen technische dan wel organisatorische (tijdelijke) maatregelen bij storingen aan de toegepaste beveiligingssystemen;
3. Draagt zorg voor de opleiding en begeleiding van personeel van de DBBO door:
  • het opleiden van DBBO-personeel m.b.t. het proces incidentmanagement;
  • het begeleiden van DBBO-personeel bij verbeteringen in het proces incidentmanagement;
4. Draagt mede zorg voor het beheer van diverse tools die de processen ondersteunen voor de afdeling door:
  • het dagelijks (laten) controleren van logfiles gegenereerd door de beveiligingssystemen;
De diverse beheertools te voorzien van de exportbestanden die voortkomen uit de toegepaste beveiligingssystemen.

Overige bijzonderheden
  • Speelruimte - De incidentmanager is verantwoording verschuldigd aan het hoofd Afdeling DBBS over de kwaliteit van het, door de leveranciers uitgevoerde storingsonderzoek aan de DBBS en van het uitgevoerde beheer van de storingsdatabase alsmede over de kwaliteit van voorgestelde oplossingen om storingen te verhelpen:
  • Kader waarbinnen wordt gewerkt: Werkafspraken, regels, voorschriften en de beschrijving van het proces incidentmanagement vormen de basis waarop de werkzaamheden worden verricht:
De incidentmanager neemt beslissingen bij het maken van afwegingen of de aangetroffen storingen hardware of softwarematig van aard zijn en bij de te kiezen oplossingsrichting voor het verhelpen van storingen bij het aansturen van externe leveranciers die betrokken zijn het systeem en de storingen.

Wat wordt er van jou gevraagd?

Eisen bij de opdracht

  • Afgeronde HBO opleiding, bij voorkeur in de richting Informatiebeheer, IT, bedrijfskunde of een gerelateerd vakgebied;
  • Aantoonbare ervaring, minimaal 2 jaar, met incident- en probleemmanagementprocessen op het gebied van IT;
  • Aantoonbare ervaring, minimaal 2 jaar, op het gebied van ITIL processen (IT beheer).
Wensen bij de opdrachten
  • Kennis van bewakings- en beveiligingsprocessen (met name de elektronische component ervan);
  • Kennis van ServiceNow en Jira Project Management Tool;
  • Aantoonbare ervaring, minimaal 1 jaar, in het doen van oorzaakanalyses en trendonderzoek.
Competenties
  • Analyseren
  • Beïnvloeden
  • Communiceren
  • Integer
  • Klantgericht
  • Nauwkeurig
  • Flexibel

Begint jouw trail hier?
Reageer direct
In het kort


Referentienummer 2024-07959
Locatie Stroe
Startdatum 3 maart 2025
Einddatum 2 maart 2026
Optie op verlenging Ja
Uren per week 36 u p/w

Sluitingsdatum 26 november 2024 11:00

Kan ik je op weg helpen?

Tariq Wijnants

t.wijnants@bluetrail.nl
+31 (0)6 345 422 35
Whatsapp mij

Begint jouw trail hier?

Stuur ons je CV met een korte opdrachtgerichte motivatie.

Swoosh-CTA

Discover your BlueTrail

Onze weg naar jouw nieuwe carrière

Bluetrail-nieuws-2

Snelle respons en opvolging

Nadat jij op een opdracht hebt gereageerd, nemen wij binnen 24 uur contact met jou op en behandelen we jouw reactie.

Bluetrail-nieuws-1

Persoonlijk contact

We gaan met jou in gesprek. Wij kijken niet alleen naar je kennis en werkervaring, maar vooral naar jou als persoon. Dit is voor zowel de professional als de opdrachtgever belangrijk, wij willen de juiste match maken! Als we eenmaal de juiste match hebben gevonden, dan begint jouw BlueTrail en stellen we je voor aan de opdrachtgever!

Bluetrail-nieuws-3

Match en uitwerking

Bij een succesvolle match worden de contracten opgesteld. Door middel van innovaties en digitalisering proberen wij dit proces zo kort mogelijk te maken. Zo kun jij doen waar je goed in bent, terwijl wij zorgen voor alle administratie!

Bluetrail-nieuws-4

Heldere communicatie en ontzorging

Ook tijdens jouw opdracht staan wij altijd voor je klaar. Onze fieldmanagers zorgen er persoonlijk voor dan alles succesvol verloopt!

Swoosh-footer (1)

Follow our trail