Functieomschrijving
De werkzaamheden worden verricht binnen de Afdeling Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) van de Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO). Binnen het Defensie Ondersteuningscommando is, naast de Divisies Defensie Gezondheidszorgorganisatie, Personeel en Organisatie Defensie en de Nederlandse Defensie Academie, de Divisie Facilitair, Logistiek en Beveiliging. Eén van de onderdelen van deze divisie is de Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO). Het Implementatieteam DBBS is gepositioneerd onder de DBBO.
De DBBO heeft tot doel dag en nacht te zorgen voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. De DBBO doet dit door een combinatie van gewapende interventie, patrouillegang en toegangscontrole. De DBBO doet dit doeltreffend met vakkundige, gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers op een betrouwbare, professionele en doelmatige wijze.
De projectorganisatie DBBS heeft tot doel een tijdige vervanging van de huidige bewakings- en beveiligingssystemen (elektronische maatregelen) te realiseren. De behoeftestelling kent een groot financieel volume, is complex, is wezenlijk voor de bescherming van de vitale belangen van Defensie en staat politiek-bestuurlijk in de belangstelling. Het project bevindt zich door opeenvolgende vertragingen in de realisatie door de externe leverancier in een zeer complexe situatie.
Incidentbeheer heeft tot doel:
Het analyseren van (vermeende) verstoringen in de dienstverlening van de Beveiligingssystemen en deze te laten verhelpen. Het analyseren van bedrijfsprocessen en informatiestromen. Het formuleren van de informatiebehoefte, het adviseren over en realiseren van het gebruik- en functionaliteiten beheer van de beveiligingssystemen voor de gehele defensieorganisatie, en het namens de opdrachtgever afnemen van de opgedragen functionaliteit.
Functionaris is belast met het oplossen en coördineren van de afhandeling van incidenten door de verschillende betrokken leveranciers.
Werkzaamheden
1.Inventariseert, onderzoekt, (mede) ontwikkelt en implementeert het incidentmanagementproces van de leverancier(s) in het kader van de dienstverlening DBBS, door:
- Opvragen en beoordelen van het incidentmanagementproces en overige relevante ITIL processen van de leverancier(s);
- het toetsen van bestaande processen en procesvoorstellen met betrekking tot de (operationele) uitvoerbaarheid binnen de DBBO;
- het mede opstellen, analyseren en door vertalen van wijzigingen in het incidentmanagementproces.
- Het juist en volledig (laten) registreren van storingsmeldingen en de symptomen ervan;
- het analyseren van de storingsmelding en het daarbij vaststellen of het een storing betreft in de bouwkundige of elektronische voorzieningen dan wel in de ICT-infrastructuur of de software van het beveiligingssysteem;
- het nagaan of de betreffende storing vaker is voorgekomen (storingsdatabase);
- Pagina 2 van 2
- het laten opheffen van de geconstateerde storing dan wel het informeren van betrokken partijen over de betreffende storingsmelding en de daarbij geconstateerde symptomen;
- het registreren van toegepaste storingsoplossingen in de storingsdatabase;
- het mede adviseren van de Centrale Meldkamer over de mogelijk te nemen technische dan wel organisatorische (tijdelijke) maatregelen bij storingen aan de toegepaste beveiligingssystemen;
- het opleiden van DBBO-personeel m.b.t. het proces incidentmanagement;
- het begeleiden van DBBO-personeel bij verbeteringen in het proces incidentmanagement;
- het dagelijks (laten) controleren van logfiles gegenereerd door de beveiligingssystemen;
Overige bijzonderheden
- Speelruimte - De incidentmanager is verantwoording verschuldigd aan het hoofd Afdeling DBBS over de kwaliteit van het, door de leveranciers uitgevoerde storingsonderzoek aan de DBBS en van het uitgevoerde beheer van de storingsdatabase alsmede over de kwaliteit van voorgestelde oplossingen om storingen te verhelpen:
- Kader waarbinnen wordt gewerkt: Werkafspraken, regels, voorschriften en de beschrijving van het proces incidentmanagement vormen de basis waarop de werkzaamheden worden verricht:
Wat wordt er van jou gevraagd?
Eisen bij de opdracht
- Afgeronde HBO opleiding, bij voorkeur in de richting Informatiebeheer, IT, bedrijfskunde of een gerelateerd vakgebied;
- Aantoonbare ervaring, minimaal 2 jaar, met incident- en probleemmanagementprocessen op het gebied van IT;
- Aantoonbare ervaring, minimaal 2 jaar, op het gebied van ITIL processen (IT beheer).
- Kennis van bewakings- en beveiligingsprocessen (met name de elektronische component ervan);
- Kennis van ServiceNow en Jira Project Management Tool;
- Aantoonbare ervaring, minimaal 1 jaar, in het doen van oorzaakanalyses en trendonderzoek.
- Analyseren
- Beïnvloeden
- Communiceren
- Integer
- Klantgericht
- Nauwkeurig
- Flexibel