Functieomschrijving
De programmamedewerker draagt samen met het programmateam vanuit de opdrachtgevers bij aan de uitvoering van de werkzaamheden in het eerder vastgestelde werkplan 2024 (dit werkplan zal als uitgangspunt dienen voor het werkplan 2025 die dit najaar wordt vastgesteld). Als programmamedewerker ben je verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van de communicatiestrategie en diverse communicatie gerichte acties zoals het bijhouden van onze website en informatiekanalen, organisatie en deelname aan een communicatienetwerk vanuit onze opdrachtgevers en organisatie van events. Daarnaast neem je in afstemming met het team verantwoordelijkheid om losse producten op processen op te pakken. Samen met de programmasecretaris en programmamanager ben je verantwoordelijk voor het goed functioneren van het team en het samenwerkingsprogramma.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
- Je organiseert en voert gesprekken met onze opdrachtgevers en partners in de praktijk zoals gemeenten, provincies, netbeheerders, ondernemers of NAL en RES-regio’s.
- Je werkt mee aan de leer en ontwikkelactiviteiten van het samenwerkingsprogramma. Je vindt het leuk even met praktijk mee te draaien en lessen die je daaruit haalt te vertalen naar anderen. Je werkt daarbij intensief met de opdrachtgevers van het samenwerkingsprogramma.
- Je plant en verzorgt de voorbereiding en de verwerking van de verschillende overleggen en vergaderingen van het team en de subwerkgroepen. Je vindt het leuk om vergaderingen of grotere bijeenkomsten mee te helpen organiseren.
- Je bent een schakel tussen het team en communicatiemedewerkers van opdrachtgevers. Je kan daarbij terugvallen op een senior communicatiemedewerker.
- Je werkt mee aan informatieproducten zoals goede voorbeelden uit de praktijk, handreikingen of andere producten.
Resultaat van de opdracht
- De opdracht is geslaagd als de samenwerking in het proces van integraal programmeren in de regio’s een stap verder is gebracht. Eind 2024 wordt het werkplan voor 2025 vastgesteld met daarin beschreven de te behalen resultaten voor komend jaar. Dit werkplan zal voortbouwen op het eerder vastgestelde werkplan 2024. De kernactiviteiten daarin zullen iig continueren. Voor jouw rol zijn daarbij in ieder geval van belang.
- Product en procesontwikkeling: o Leer- en ontwikkeltraject met gemeenten, provincies, netbeheerders en overige betrokkenen faciliteren. o Evalueren pMIEK inclusief afweegkader 2025. o Eventueel doorontwikkeling van overige producten zoals startnotitie/ plan van aanpak, besluitvormingsnotitie die duidt welke rol elke partij heeft bij besluitvorming en handreiking energyboards.
- Landelijke voorwaarden inbedden: o Afstemming organiseren met partijen die relevante sectoren vertegenwoordigen, zoals industrie, woningbouw, mobiliteit, drinkwater, veiligheid etc.
- Samen leren en aanjagen met de regio: o Faciliteren en begeleiden leerkring energyboards (i.s.m. LAN). o Ontsluiten informatie en voorbeelden via informatiekanalen RVO, opdrachtgevers en NP RES. o Lokaal programmeren (gemeentelijk schaalniveau) ervaringen bundelen en kennissessies op organiseren (en daar uitvloeiende communicatie acties).
- Programmaorganisatie: o Organiseren (inclusief alle communicatiewerkzaamheden) van bestuurlijke bijeenkomsten voor alle partners: eind 2024 wordt besloten of een groter congres eind maart/ begin april georganiseerd wordt rondom iig pMIEK 2025.
Wat wordt er van jou gevraagd?
Eisen bij de opdracht:
- Je hebt minimaal afgeronde hbo-opleiding in communicatiewetenschap of bestuurskunde.
- Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring in de energietransitie in de rol van projectbegeleider/ adviseur, waarvan minimaal 6 maanden werkervaring bij of in opdracht van (een) gemeente(n).
- Je hebt werkervaring met het opzetten en uitvoeren van communicatiestrategieën en activiteiten binnen de energietransitie.
- Je hebt werkervaring op het gebied van stakeholdermanagement- en coördinatie binnen de energietransitie, zoals het energiesysteem.
- Je hebt werkervaring in het organiseren van events binnen de energietransitie.
- Geef aan hoeveel jaar Je werkervaring heeft in de energietransitie in de rol van projectbegeleider
- Je hebt werkervaring in communicatie en projectmanagement in de energietransitie rol Communicatie werkervaring in een organisatie.
- Je hebt werknetwerk met: gemeenten, provincies, netbeheerders, ondernemers of NAL en RES- regio’s.
- Verbindende persoonlijkheid die gemakkelijk kan schakelen met verschillende partijen en op verschillende niveaus
- Bewezen kennis van project/programmamanagement in de energietransitie en grote affiniteit ambtelijke en bestuurlijke processen. Goede gesprekspartner op verschillende niveaus.
- Doel- en resultaatgericht en plezier in het werken met mensen uit organisaties van verschillende achtergronden, met oog voor de belangen van alle stakeholders.
- Analytisch sterk, houdt overzicht, stelt prioriteiten, is daadkrachtig en weet van doorpakken.
- Heeft snel overzicht in complexe omgevingen, onafhankelijkheid en integriteit gaan samen met een sterk verbindend- en doorzettingsvermogen.
- Een energieke en inspirerende persoonlijkheid, die samenwerking kan organiseren, mensen enthousiast kan maken om nieuwe werkwijzen te waarderen en in beweging brengt.
- Heeft overtuigingskracht, is communicatief sterk, schrijft makkelijk en houdt daarbij rekening met de diverse belanghebbenden.